EDEBİYATNAME

Paylaşmak yücelmektir...

TÜRKÇE TESTLER

EDEBİYAT TESTLERİ

SİTE İÇİ ARAMA

SEMBOLİZM (SİMGECİLİK)

 

 

SEMBOLİZM (SİMGECİLİK)

 

* Simgecilik, geleneksel Fransız şiirini hem teknik hem de tema açısından belirleyen katı kurallara bir tepki olarak başladı.

* 19.yy’ın son çeyreğinde ortaya çıkmıştır.

* Sanat eserinin değerini, gerçeğin olduğu gibi aktarılmasında değil, duygu ve düşüncelerin, işaret ve biçimlerin uygunluk içinde düzenlenişinde gören bir akımdır.

* Bireyin duygusal yaşantısını dolaysız bir anlatım yerine simgelerle yüklü ve örtük bir dille anlatmayı amaçlar.

* Sembolizm, evrensel bilgi ve hakikatlerin basit ve sade öğelere indirgenerek ifade edilmesidir.

* Kelimelerin müzik ve sembol değerine dayanılarak en anlatılmaz duygu inceliklerinin bile sezdirilebileceğini savunur.

* Sembolistler, Parnasçıların şiirden kovduğu duygu ve hayal dünyasını geri getirmişlerdir.

* Nesneleri olduğu gibi anlatmak mümkün değildir. Nesneler değişerek anlatılabilir.

* Sembolistler eşyayı belli bir kitaplıkta görürler.

* Anlatımda sözlerin sözlük anlamından bıkan sembolistler sözcükleri yaşatmaya çalışırlar. Şiirde anlam açıklığından kaçınmışlardır.

* Simgeciler, şiiri açıklayıcı işlevinden ve kalıplaşmış bir hitabetten kurtarmayı, şiirle insanın yaşantısındaki anlık ve geçici duyguları betimlemeyi amaçlamışlardır.

* Simgeciler, dile getirilmesi güç sezgi ve izlenimleri canlandırmaya, şairin ruhsal durumunu ve gerçekliğin belirsiz ve karmaşık birliğini dolaylı biçimde yansıtacak özgür ve kişisel eğretileme ve imgeler aracılığıyla varoluşun gizemini aktarmaya çalıştılar

* Şiir anlaşılmak için değil hissedilmek içindir, görüşünü benimsediler.

* Sembolistler, dış dünyada gördüklerini değil, sezdiklerini;doğayı değil,izlenimlerini anlatmışlardır. Onlar doğada açıklığa karşıdırlar. Yansıtmaya çalıştıkları esrarlı alem için yarı aydınlık ortamları (akşamın alacakaranlığını, günbatımının gizemli kızıllığını, ay ışıklı geceleri...)dekor olarak seçmişlerdir.

* Şiirde “musiki, her şeyden önce musiki” ilkesini savundular.

* Sembolistler, toplumsal sorunlardan uzak kalmışlar;"sanat için sanat" anlayışını yansıtmışlardır.

* Dil, herkesin anlayacağı seviyede değil oldukça ağırdır

* Sembolistlere göre, biçimsel özellikler (ölçü, uyak, nazım biçimi...) ikinci plandadır.

* Anlam geriye itilmiş, güzellik kapalılıkta aranmıştır.

 

TEMSİLCİLER:


 

* Charles Baudelaire

* Stephane Mallarme

* Paul Verlaine

* Arthur Rimbaud

* Jules Laforgue

* Henry de Regnier

* Rene Ghil

* Gustave Kahn

* Emile Verhaeren

* Stuart Merrill

* Francis Viele Griffin


 

 

 

TÜRK TEMSİLCİLER:


 

* Ahmet Haşim                    

* Cenap Şehabettin

* Necip Fazıl Kısakürek  

* Yahya Kemal Beyatlı

* Ahmet Hamdi Tanpınar  

* Cahit Sıtkı Tarancı

* Ahmet Muhip Dranas


 

 

 

 

Yusuf ALTINSOY / Türk Edebiyatı – Dil ve Anlatım Öğrt.   www.edebiyatname.com

 

 

 

Ziyaretçiler

3149097
Bugün
Dün
Bu Hafta
Geçen Hafta
Bu Ay
Geçen Ay
Toplam
763
3681
8229
3110527
44991
111930
3149097

İP'niz: 23.22.136.56
Server Time: 2017-12-12 08:21:11

Arama